Korting

Het fenomeen korting valt altijd in de smaak bij zowel co..

meer informatie
Transport

Er worden producten van verschillende groottes verzonden ..

meer informatie
De zoektocht naar bakgerei prijzen

Wanneer je jouw bakavonturen serieus neemt, weet je dat g..

meer informatie
Belang van foto's

Wat vaak een struikelblok is voor consumenten bij het onl..

meer informatie

Prijsstrategie

Geplaatst op: 18-04-2014

U twijfelt tegen welke prijs u uw producten moet zetten op de markt. Dit is een belangrijk onderdeel van elke website, want de prijs bepaald namelijk u inkomsten en de continuïteit van uw bedrijf. Er bestaan verschillende strategieën die u kunt hanteren voor uw bedrijf. U moet echter eerst onderzoek doen naar welke strategie u het beste kunt kiezen.

Hoe bepaald u de prijsstrategie?

Om te bepalen welke strategie u moet hanteren bent u eerst genoodzaakt de onderzoeksfase te doorlopen. U analyseert hierbij de totale markt waarin u zich bevindt en doet onderzoek naar de prijs. Vervolgens neemt u een kijkje bij de prijsbepalende factoren als vraag en aanbod, de concurrentie, kosten die u maakt etc. De kleding branche heeft een hele andere prijsbenadering nodig dan bijvoorbeeld de verlichting branche. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de concurrentie, de omloopsnelheid die u na streeft en het retourpercentage.  Na de invulling van de prijsbepalende factoren kunt u een prijsstrategie gaan kiezen. Welke strategieën dat zijn kunt u in de alinea hieronder zien. Als laatste neemt u nogmaals een kijkje bij de concurrentie betreffende eventuele prijsverlagingen, kortingen.

Soorten prijsstrategieën

Er zijn diverse prijsstrategieën die u kunt hanteren. Hieronder ziet u daar een handig overzicht van.

Afroomprijsstrategie:
Een strategie waarbij u bij de introductie van een product de prijs  zo hoog mogelijk inzet om snel de kosten terug te verdienen.

Discount pricing:
Een strategie waarbij u net onder de prijs van de concurrent zit.

Concurrentie gerelateerd:
U neemt de prijs van de concurrentie als richtlijn.

Eindprijs-min methode:
Hierbij stelt u de prijs vast die de consument wil betalen voor het product, hier trekt u vervolgens het marge van de tussenhandel van af. Het bedrag wat overblijft is uw prijs.

Dumping:
Hierbij verkoopt u de producten  voor een veel lager bedrag dan de gemiddelde aanbieder op de markt.

Follow-The-Leader:
U volgt de prijs die de marktleider ook hanteert.

Kostprijsplus methode:
Een prijs die bestaat uit de inkoopprijs + een vast opslag percentage.

Penetratie pricing:
Een strategie waarbij u bij de introductie van een product de prijs zo laag mogelijk zet om snel een aandeel in de markt te veroveren.

Premium pricing:
Een strategie waarbij u net een iets hogere prijs hanteert dan de concurrenten. Dit doet u wanneer u kwaliteit wil uitstralen.

Price lining:
Hierbij bied u een aantal producten aan tegen een zelfde prijs.

Stay-out pricing:
Een dusdanig lage prijs hanteren zodat potentiële concurrenten niet de kans te geven zichzelf op de markt te vestigen.