Korting

Het fenomeen korting valt altijd in de smaak bij zowel co..

meer informatie
Keurmerken

Keurmerken zijn logo's of afbeeldingen die u op een w..

meer informatie
Reviews

Online winkelend publiek heeft nog wel eens twijfels over..

meer informatie
Transport

Er worden producten van verschillende groottes verzonden ..

meer informatie

Prijsstrategie

Geplaatst op: 18-04-2014

U twijfelt tegen welke prijs u uw producten moet zetten op de markt. Dit is een belangrijk onderdeel van elke website, want de prijs bepaald namelijk u inkomsten en de continuïteit van uw bedrijf. Er bestaan verschillende strategieën die u kunt hanteren voor uw bedrijf. U moet echter eerst onderzoek doen naar welke strategie u het beste kunt kiezen.

Hoe bepaald u de prijsstrategie?

Om te bepalen welke strategie u moet hanteren bent u eerst genoodzaakt de onderzoeksfase te doorlopen. U analyseert hierbij de totale markt waarin u zich bevindt en doet onderzoek naar de prijs. Vervolgens neemt u een kijkje bij de prijsbepalende factoren als vraag en aanbod, de concurrentie, kosten die u maakt etc. De kleding branche heeft een hele andere prijsbenadering nodig dan bijvoorbeeld de verlichting branche. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de concurrentie, de omloopsnelheid die u na streeft en het retourpercentage.  Na de invulling van de prijsbepalende factoren kunt u een prijsstrategie gaan kiezen. Welke strategieën dat zijn kunt u in de alinea hieronder zien. Als laatste neemt u nogmaals een kijkje bij de concurrentie betreffende eventuele prijsverlagingen, kortingen.

Soorten prijsstrategieën

Er zijn diverse prijsstrategieën die u kunt hanteren. Hieronder ziet u daar een handig overzicht van.

Afroomprijsstrategie:
Een strategie waarbij u bij de introductie van een product de prijs  zo hoog mogelijk inzet om snel de kosten terug te verdienen.

Discount pricing:
Een strategie waarbij u net onder de prijs van de concurrent zit.

Concurrentie gerelateerd:
U neemt de prijs van de concurrentie als richtlijn.

Eindprijs-min methode:
Hierbij stelt u de prijs vast die de consument wil betalen voor het product, hier trekt u vervolgens het marge van de tussenhandel van af. Het bedrag wat overblijft is uw prijs.

Dumping:
Hierbij verkoopt u de producten  voor een veel lager bedrag dan de gemiddelde aanbieder op de markt.

Follow-The-Leader:
U volgt de prijs die de marktleider ook hanteert.

Kostprijsplus methode:
Een prijs die bestaat uit de inkoopprijs + een vast opslag percentage.

Penetratie pricing:
Een strategie waarbij u bij de introductie van een product de prijs zo laag mogelijk zet om snel een aandeel in de markt te veroveren.

Premium pricing:
Een strategie waarbij u net een iets hogere prijs hanteert dan de concurrenten. Dit doet u wanneer u kwaliteit wil uitstralen.

Price lining:
Hierbij bied u een aantal producten aan tegen een zelfde prijs.

Stay-out pricing:
Een dusdanig lage prijs hanteren zodat potentiële concurrenten niet de kans te geven zichzelf op de markt te vestigen.
 

Autovandaagverkopen.nl