Reviews

Online winkelend publiek heeft nog wel eens twijfels over..

meer informatie
SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoek..

meer informatie
Keurmerken

Keurmerken zijn logo's of afbeeldingen die u op een w..

meer informatie
Prijsstrategie

U twijfelt tegen welke prijs u uw producten moet zetten o..

meer informatie

Art of selling

Geplaatst op: 18-04-2014

De theorie betreffende de kunst van het verkopen is vrij simpel. Het is echter lastig om deze theorie goed toe te passen bij de consument. Er is namelijk geen standaard verkooppraatje dat garant staat voor een goede verkoop. Iedere consument is anders en ziet ook graag andere onderwerpen aan bod komen gedurende een koop. De een kan meer moeite hebben met het verkopen dan anderen.

Aan wie verkoopt u?

Het is belangrijk dat u als ondernemer weet aan wie u verkoopt. Er zijn namelijk verschillende soorten online shoppers. Iedere bezoeker is uniek. Ten eerste zijn er de productgerichte bezoekers. Deze bezoekers zijn voor de e-commerce sites de ideale bezoekers want ze weten al welke product ze willen kopen. Deze bezoekers zijn al goed voorbereid en hebben het nodige onderzoek gedaan aar het product dat ze willen aanschaffen. Ten tweede heeft u de kijkers.  Dit zijn bezoekers die sites zien als een bron van informatie. Zij bekijken welke producten populair zijn en welke producten ze aanraden etc. Deze personen kopen vervolgens bijna nooit iets. Ten derde zijn er de onderzoekers.  Net als productgerichte shoppers zijn ze onderzoeksgericht. Ze willen iets kopen, maar er is geen tijdsperiode aan verbonden.  Ze zijn op zoek naar het perfecte product. Ten vierde zijn er koopjesjagers. Deze zijn op zoek naar de beste deal. Ze zijn enkel en alleen gericht op aanbiedingen. Deze personen bekijken om die reden alleen globaal over een website heen. Als laatste zijn er ook eenmalige shoppers. Iemand die per keer een product zoekt en verder niet zoekt naar andere producten.

De behoefte staat centraal

De behoefte van de klant hoort bij u centraal te staan. Dit zijn namelijk de consumenten die bepalen hoe het met uw onderneming gaat. Het bepalen van uw doelgroep is daarom heel belangrijk. Wanneer u dit voor u zelf heeft bevestigd achterhaald u de behoefte van deze doelgroep. Welke producten zijn in de smaak? Waarom zijn ze dat? Tegen welke prijs? Wanneer u uw doelgroep volledig onderzocht heeft kunt u echt zeggen dat u de kunst van het verkopen begrepen heeft. Op dat moment kent u namelijk uw doelgroep, en u weet precies wat ze willen, tegen welke prijs.